عفونت و افزایش خطر دیابت درکودکان

5  مه 2016- عفونت های تنفسی ویروسی درطی 6 ماهه ی اول زندگی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 ارتباط دارد. این نتیجه گیری توسط یک تیم از دانشمندان مرکز هلمهرلتز در مونیخ در مطالعه ی منتشر شده در مجله ی JAMAارائه گردید.

 پرفسور Ziegler  مدیر موسسه ی تحقیقات دیابت و همکارانش به بررسی داده های تقریباً 300 هزار کودک در بایرن در فاصله ی سالهای 2005 تا 2007 پرداختند. این اطلاعات شامل حدود 85 درصد از تمام نوزادان متولد شده در بایرن دراین محدوده ی زمانی بود.

 تیم دکتر زیلگر بطور سیستماتیک به ارزیابی داده های مربوط به عفونت ها با توجه به ابتلا کودکان پس از عفونت به دیابت نوع 1 پرداختند. عفونت ها براساس: محل بروز عفونت(پوستی، چشم، دستگاه گوارش و یا عفونت های تنفسی)، علل (باکتریایی، ویروسی یا قارچی) و سن( کوارتر سالانه از زمان تولد) بررسی شدند.

نویسنده ی اول این تحقیق دکتر Beyerleinمی گوید: یافته های ما نشان داد که اختلالات دستگاه  تنفسی بر اثر عفونت  ویروسی در طی 6 ماهه ی اول زندگی سبب افزایش چشمگیر خطر ابتلا کودکان به دیابت نوع 1 می شود. عفونت هایی که پس از آن رخ می دهد یا به سایر ارگانها مربوط می باشد با چنین افزایش خطری همراه نبود. برای محققان این یافته ها بیشتر از یک قطعه از یک پازل در درک دیابت نوع 1 است که البته  تعامل این عامل خطر با عوامل ژنتیکی و محیطی تا حد زیادی ناشناخته مانده است.

 پیش از این، تنها نشانه های نسبتاً نامتناقصی از مطالعات بروی کودکانی با خطر ژنتیکی بالاتر برای دیابت نوع 1 که تحت تأثیرعفونت قرار گرفته بودند، وجود داشت. این برای اولین بار است که این موضوع  در یک مجموعه داده ی مبتنی برجمعیت شامل تقریباً 300 هزار کودک تایید گردید.

 دکتر Zieglerمی گوید: ما نشانه های محکمی دال براهمیت شش ماهه ی اول زندگی به عنوان حساس ترین دوره ی زندگی کودکان یافتیم، این موضوع با سایر نتایج منتشر شده ی مبتنی بر اطلاعات کودکانی  با سابقه ی خطر فامیلی هم خوانی دارد و نشان می دهد که 6 ماهه ی اول زندگی در تکامل و توسعه ی سیستم ایمنی و بیماریهای اتوایمیون مانند دیابت نوع 1 بسیار مهم است.

در آینده  دانشمندان  به بررسی رابطه ی علی و معلولی این ارتباط خواهند پرداخت و چنانچه یک رابطه ی  علی و معلولی را بین عفونت ویروسی دستگاه تنفسی و دیابت نوع 1 بیابند، در گام های بعدی به شناسایی دقیق پاتوژنهای دخیل و چگونگی اثرگذاری آنها بر ایجاد دیابت نوع 1 خواهند پرداخت. این تحقیقات می تواند پایه ای برای تولید یک  واکسن مناسب برای بیماری دیابت نوع 1 باشد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/309948.php